Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49309Beitrag Batavirix »

Inmiddels is het redelijk zeker;
de datum van de premiere van de animatiefilm Asterix en de Romeinse Lusthof (Le domaine des dieux) is op 17 december 2014

Korte inhoud:
Julius Ceasar heeft een nieuw plan om de Galliers te stoppen: hij bouw een nieuwe variant van Rome om het dorp heen. De stad wordt al snel bewoont ondanks de inspanningen van Asterix en zijn dorpsgenoten. De komst van het nieuwe Rome en zijn inwoners zorgt voor chaos. Kan Asterix dit stoppen?

De berichten zijn dat men zich redelijk aan de tekst van het boek gehouden heeft.
Zie ook viewtopic.php?f=41&t=8043

Met vriendelijke groet,

Batavirix
Sofieke

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49310Beitrag Sofieke »

In België is hij al uit, wellicht ook omdat hij gedeeltelijk daar geregisseerd is. Ik heb dus de Vlaamse versie gezien. Ik ben zeker dat de Nederlandse versie anders zal zijn, maar voor de echte Fans die dicht bij de grens wonen: kom hem zien!

Ik ga niks verklappen (al wil ik binnenkort wel uitgebreid reviewen!) maar : hij is super!

Door mijn pasgeboren zoontje ben ik de Franse versie nog niet kunnen gaan zien (moet ik voor naar Brussel), maar die wordt ook super onthaald, en het wordt weer een feest om de film in verschillende talen te kijken. Bij de live action films heb ik dat niet gedaan, omdat ik sommige echt vreselijk vond.

Zelf geef ik deze film alvast een 9/10!

Mijn Asterix hart is er dolblij mee, en hoopt dat dit team zich nog aan een volgende film mag wagen. Astier mag zich voor mijn part zelfs aan een scenario voor een album wagen.
Sofieke

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49311Beitrag Sofieke »

Omdat ik het simpelweg niet kon laten, heb ik toch een vorm van review in elkaar geknutseld. En erop gelet niet te veel te veel van de plot te verklappen.

De wachttijd is voorbij. In België kwam de Vlaamse versie van de Romeinse Lusthof op dezelfde dag uit als het origineel. Hebben wij geluk. En deze keer echt! Het zegt eigenlijk wel wat dat ik mijn tien jaar jongere zusje (inmiddels ook wel 19) met de nodige reserves mee naar de film nam. Ze wou meteen mee omdat mij Asterix zien kijken blijkbaar altijd grappig is. En dat ik met gekruiste vingers naar de begingeneriek zat te kijken vond ze al meteen hilarisch. Gelukkig was de film dat ook!
Ik ga niet ellenlang in op de animatie. Hoewel ik er op voorhand geen meerwaarde in zag, vond ik de film mooier dan ‘Asterix bij de Vikingen’, en het gebruikte kleurenschema paste misschien zelfs beter bij de oudere Asterixfilms dan ‘Asterix bij de Vikingen’. Gewoon heel erg mooi eigenlijk. Je krijgt zin in een slok toverdrank. Als die tenminste af is, anders kan dat blijkbaar behoorlijk misgaan!

Ook de vele referenties ga ik niet te uitgebreid bespreken, want daarvoor is één keer kijken gewoon niet genoeg. Bovendien zag ik enkel nog de Vlaamse versie. Alexandre Astier heeft zeker verwezen naar zijn in Frankrijk geliefde serie Kaamelott, maar ik ken de serie nog niet. Misschien ga ik me er wel aan wagen. King Kong en Superman waren terug te vinden, de Leeuwenkoning ook, en ga zo maar door. Gewoon leuk. Voor de rest waren er ook zinspelingen die alleen in het Vlaams werken, wat ik in een Asterix film eigenlijk gewoon een must vind, want zonder is de vertaling veel armer dan het origineel. Ook daar goede punten dus.

Het verhaal van de Romeinse Lusthof werd uitgebreid, de familie in kwestie uitgebreid met een klein ventje dat Asterix en Obelix voor een extra dilemma plaatst. En de film is eigenlijk ook een stuk dramatischer dan het origineel. Asterix en Obelix krijgen het met hun dwaze vrienden behoorlijk lastig en er gaat met momenten behoorlijk wat dreiging van Caesars’ plan uit. Onze helden waren kwetsbaarder dan anders, en vooral in Asterix’ geval vond ik dat prima werken. In Franse commentaren had ik al gelezen dat hij niet echt een grote rol in het verhaal speelde (persoonlijk vind ik dat echt wel een probleem in een Asterix strip!) maar daar ben ik het niet mee eens. Ook zonder toverdrank gaat hij een gevecht niet uit de weg, en blijkt hij nog een behoorlijke uitdaging te vormen. Dergelijke scenes kenden we al van Asterix in Hispania (de stier) en Asterix en de koperen ketel en het cadeau van Caesar (zwaardgevecht). Persoonlijk vond verfrissend om er nog eens eentje zien.

De dorpsgenoten zijn lekker gek, snel op hun paard en te goedgelovig als vanouds. De scene waarin ze op excursie gaan vond ik gewoon meesterlijk, al kan in daar om plotredenen niet veel over vertellen.

Het is van voor mijn geboorte geleden dat er nog een Asterixfilm werd gemaakt waarvan ik zo heb genoten, en al deed Asterix bij Cleopatra dat ook wel, toch geef ik deze film een hogere score gewoon omdat ik meer met mijn geliefde personages heb ingezeten en het gevoel had ze eindelijk weer eens echt terug te zien. Met al hun zwaktes en hun sterktes. Ik geef de film zelf dan ook een 9/10 en hoop vurig dat Alexandre Astier zich nog aan volgende films of scenarios in het geheel mag/wil wagen. Ik kijk ook uit naar een volgend album van Ferri, maar terwijl Asterix bij de Picten bij momenten nog gewrongen aanvoelde, was deze film echt thuiskomen. Asterix en Obelix laten bekvechten is daarvoor simpelweg niet voldoende. In die zin vond ik deze film dan ook beter dan Asterix bij de Picten. Hopelijk is hij ook een inspiratiebron voor een volgend album.
9/10 dus. Niet gewoon om nog ruimte voor verbetering te laten. Wel omdat er één moment in de film was dat mij nog bevreemdde. Zonder te veel in detail te treden, weten we dat Obelix ondanks zijn relatie met een goede maaltijd, in tijden van nood Asterix boven alles plaatst. Toen laatstgenoemde dus behoorlijk in de puree zat, en Obelix voor redding moest zorgen, bleef ik bij diens reactie wel behoorlijk op mijn honger zitten.

Toch was dit slechts één zwak moment in een film die het dorp afbeeldt zoals ik het mij uit de albums van Goscinny herinner. Dat ik het toch aanhaal komt misschien omdat ik het zodanig gemist heb, dat één film niet voldoende is.

Als vrouwelijke fan voel ik mij ook nog geroepen om op een pijnpunt in te gaan, dat de Romeinse Lusthof oplost alsof het er nooit geweest is. Namelijk de kritiek dat het oeuvre van Goscinny en Uderzo vrouwonvriendelijk zou zijn, omdat vrouwen er een weinig belangrijke rol in spelenNu sta ik persoonlijk behoorlijk op mijn rechten, maar ik heb dit nooit zo aangevoeld. Het heeft het mij niet moeilijk gemaakt me in de serie in te leven (ook niet toen ik nog te jong was voor alle culturele referenties).
Geen enkele historische serie krijgt hetzelfde verwijt, een film als Centurion moet hier bijvoorbeeld geen verantwoording over afleggen. Om over Game of Thrones nog maar te zwijgen. Asterix krijgt dit wel voor de kiezen. Misschien omdat een strip die ook voor kinderen is pedagogisch verantwoord moet zijn? Maar het is nog steeds een serie die zich in 50 voor Christus afspeelt. Te veel afwijken van de historische werkelijkheid door vrouwen in rollen te stoppen die ze in die tijd niet zouden uitoefenen, werkt gewoon niet. Al kan het sporadisch wel grappig zijn. In Asterix en de Vikingen, en zowat elke live film, werd dit dan maar opgelost door een “love interest” in het verhaal te proppen, die met een beetje geluk ook nog iets met het verhaal te maken had. Maar meestal volledig overbodig was. Trop werd al snel veel te veel. En ik ben een rasechte romanticus, maar zelfs mij kon het niet bekoren. De dames in kwestie pakten enkel tijd af van de personages die ik werkelijk wil zien.

Laat de vrouwen in Asterix maar de broek dragen op de achtergrond, laat ze maar koffieklets houden en roddelen (want eerlijk is eerlijk, we doen dat dolgraag!). In die rol zijn ze veel karikaturaler, grappiger en realistischer. En Asterix en Obelix hoeven niet in elk avontuur hun hoofd en hersens te verliezen aan de bimbo van dienst. Oorspronkelijk kwamen ze maar sporadisch met veelal realistische vrouwen in contact (Coriza bijvoorbeeld). En met die vrouwen gingen ze dan steeds hoffelijk om. Voor mij was dat genoeg. Als er dan toch een vrouw moet worden neergezet, laat ze dan verdorie net als de rest van de personages wat karakter en een steekje los hebben. Zo niet, laat ze weg.

De Romeinse Lusthof trapt niet in die val. Geen love interest. Oef. En zonder krampachtig meer vrouwen in het verhaal te proppen, hebben bepaalde scenes me toch aangesproken. Een Bellefleur die een verhitte discussie kortweg afkapt met: “zien jullie dan niet dat dat manneke scheel ziet van de honger, tsss”. Een mama die datzelfde verdwaalde manneke zonder toverdrank op een recordtempo weet te vinden. In die momenten kon ik mij meer inleven dan in een Abba die eigenlijk toch vrij dwaas is. Zo lost de film een pijnpunt op dat er misschien nooit geweest is.

De Romeinse Lusthof scoort op vele fronten, en hopelijk waagt het team zich nog aan een volgende film. Het zou Asterix goed doen!
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49321Beitrag jaap_toorenaar »

wauw, Sofieke, dit maakt me werkelijk heel nieuwsgierig!! Grote dank voor je uitvoerige commentaar en het niet prijsgeven van elk detail;)
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49345Beitrag Jochgem »

Voor de lezers van dit Forum is het misschien interessant om te weten dat je nog net deel kunt nemen aan de prijsvraag van het tijdschrift ZoZitDat. Voor 15 December. Drie keer een Asterix & Obelix pakket te winnen, inclusief vrijkaartjes voor de film waar je toch al naar toe wilt!

Vraag: Wie zie je op de foto onder?
Je kunt kiezen uit A. Asterix, B. Obelix en C. Julius Caesar maar ik denk toch niet dat het een probleem zal zijn. Email-adres voor je antwoord via de prijsvraag pagina.
Asterix_Romeinse_Lusthof-still.jpg
Ik merk net dat het aardig is om via google eens wat rond te shoppen. Er zijn meerdere mogelijkheden om kaartjes te winnen, soms inclusief de nieuwe Nintendo game. Zo ook bijvoorbeeld bij Donald Duck.
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49370Beitrag Jochgem »

Inmiddels heb ik, als oude fan, de film gezien. Met plezier, en gelukkig waren de kleine kinders in de rij voor me net zo luidkeels aan het schaterlachen zo af en toe.

De Volkskant vond het "een onverwoestbaar verhaal", en daar kan ik me helemaal in vinden. Het verhaal houdt zich dicht bij de bron, maar er is een extra element ingebouwd waardoor het spannender wordt dan in het oorspronkelijke boek. Sofieke heeft hierboven al een prachtbespreking gegeven, en ze heeft helemaal gelijk. Het scenario is puik, en geheel in stijl van wat we bij een A&O verhaal mogen verwachten. De klassieke elementen zitten er in: dorpsgevechten, min of meer verse vis, en Romeinen die hun centurio gek maken.

De 3D was mild, geen spectaculaire effecten, maar een mooi extra. Waar ik zeer over te spreken ben is de "ronde" animatie van de figuren. Dat vond ik een mooie manier om onze helden op het doek te brengen. Nu nooit meer een "echte" verfilming alstublieft.

Aangespoord door Sofieke heb ik de verwijzingen proberen op te pakken. King Kong zag ik, en een duidelijke Gandalf.

Minpuntje? Nou vooruit dan: ik heb de piraten gemist.

Gaat dat zien deze kerstvakantie!
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Sofieke

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49378Beitrag Sofieke »

Jochem, begrijp ik het goed dat ze voor de Nederlandse versie alleen de hoofdpersonages opnieuw hebben ingesproken en de rest zo hebben gelaten?

Ik had namelijk bij het kijken van de Vlaamse versie wel het gevoel dat ze die best niet zo in Nederland konden overnemen, er zaten best wel wat verwijzingen naar uitspraken van bekende Vlamingen in, en het was ook echt wel Vlaams. Die mopjes komen dan toch niet over.

Hopelijk is de dvd binnenkort ook in meerdere talen.....
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49379Beitrag Jochgem »

Wat grappig, ik had het idee dat het voor beide landen bedoeld was, met zowel Vlaamse als Nederlandse stemmen. Het Gallische Dorp sprak duidelijk met een Vlaamse tongval. Persoonlijk vind ik dat wel charmant. Het was natuurlijk geen zwaar Westvlaams, want dan wordt het lastig.

Het is me niet gelukt om ergens een duidelijke lijst met stemacteurs te vinden, maar de trailer vermeldt Warre Borgmans, Wim Opbrouck en Matteo Simoni (B) respectievelijk Bas Keijzer en Laus Steenbeeke (NL).

Een DVD met beide versies zou leuk zijn ja.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Sofieke

Re: Film - Asterix en de Romeinse Lusthof

Beitrag: # 49380Beitrag Sofieke »

Zwaar West-Vlaams is ook voor de rest van Vlaanderen lastig. Ik heb collega's die evengoed Swahili zouden kunnen spreken als ze met hun grootouders uit West-Vlaanderen telefoneren.
Ik had ergens "Waar zijn die handjes" van Regi gehoord en vond dat zelf dadelijk grappig. Misschien zit dat dan nog wel in de Nederlandse versie. Ik weet niet hoe gekend hij bij jullie eigenlijk is.

Het eigenlijk best speciaal dat er een Nederlandse en een Vlaamse versie is, want ik neem aan dat ze in Wallonië gewoon de Franse versie krijgen.....Wat natuurlijk ook wel fijn is, want dat is het origineel. :-)
Antworten