Ophef over Asterix in reclame McDonald's

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Ophef over Asterix in reclame McDonald's

Beitrag: # 27591Beitrag Jochgem »

http://www.volkskrant.nl/opmerkelijk/ar ... _McDonalds
PARIJS - De Amerikaanse fastfoodketen McDonald's heeft de Franse stripfiguur Astérix ingeschakeld om zijn etenswaar aan de man te brengen.

De kleine Galliër die Romeinse legioenen weerstaat, slaagt er kennelijk niet in de multinational McDonald's buiten de deur te houden, want op grote billboards eet hij op een feestmaal in zijn dorpje een hamburger en patat van McDonald's.

Cultuurimperialisme
Enkele Fransen uiten hun boosheid op internet over Astérix’ commerciële en gastronomische activiteiten. De Amerikaanse gigant McDonald's wordt vaak in Frankrijk gezien als de duidelijkste uitwas van het Amerikaanse cultuurimperialisme dat de Franse goede smaak en eerlijke productie ondermijnt.

De succesvolle komische strip Asterix en Obelix, waar sinds 1959 meer dan 325 miljoen exemplaren van zijn verkocht, zou juist om het verzet tegen een buitenlandse overmacht draaien, menen veel geschokte bloggers.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Sofie

Re: Ophef over Asterix in reclame McDonald's

Beitrag: # 27709Beitrag Sofie »

Persoonlijk zou het mij niet zo storen, als het niet één van de weinige nieuwe tekeningen was die we nog eens zagen verschijnen. Ik denk dat ze wel een hamburgertje zouden lusten Asterix en Obelix, en compleet lak hebben aan of dat bij hun imago past of niet.

Maar het doet de personages geen goed, dat ze enkel nog bovengehaald worden voor reclame, randverhalen zoals bij het verjaardagsalbum, de live films en de film Asterix en de Vikingen.

Ik vond de tweede live film bijzonder hilarisch (over de andere twee ben ik minder enthousiast) en de animatiefilm asterix en de vikingen was heel mooi gemaakt, en best vermakelijk. Maar vooral Asterix' personage was in die film veel mopperiger en minder aangenaam dan hij oorspronkelijk werd voorgesteld in de albums door goscinny en Uderzo. In landen die minder bekend zijn met de albums en ook bij onze jongste generatie heeft dat invloed op zijn populariteit. Obelix vond ik trouwens wel aandoenlijk in deze film.

En natuurlijk deed het Geheime wapen schade aan de serie in het algemeen...

Dat album heeft mij als rasechte fan veel meer verdriet gedaan dan deze kleine reclame. De aliens zelf stoorden,maar vooral het kleurloze gedrag van alle bekende personages. Dit zijn gewoon niet de personages waarmee ik opgegroeid ben. Die mis ik ontzettend.

Dus, die ophef rond mac donalds kan me niet veel schelen, al is het natuurlijk weer een moment waarop de originele asterix uit zijn context wordt geplaatst. Maar daar heb je geen reclame voor nodig, de laatste twee albums doen dat immers ook al (verjaardag en geheime wapen, met latraviata kon ik nog best leven)
Antworten