uderzo stopt

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

uderzo stopt

Beitrag: # 37219Beitrag jaap_toorenaar »

hoi,
gisteren kwam in de media dat Uderzo het feit vierde dat wereldwijd 350.000.000 strips verkocht zijn. Bij die gelegenheid kondigde hij aan definitief het initiatief voor Asterix aan 1 of meer opvolgers over te dragen. Hij is 84 en rheumatisch - geen wonder. Namen maakte hij niet bekend, wel kwam meteen het gerucht op, dat er volgend jaar een nieuwe strip door de opvolger gaat verschijnen. Ik ben net gebeld door Omroep Max voor een live-interviewtje vanavond kort na 17.30 op nederland 2,
Jaap
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 449
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: uderzo stopt

Beitrag: # 37226Beitrag Jochgem »

Dat was een leuk gesprekje, meteen aan het begin, dus daar hoefde ik niet op te wachten. De presentatie was een beetje in de war: "U bent dus historicus ... " "een hele leuke geschiedenisleraar". Nou ja, Latijn is ook van vroeger.

Vreemd die aankondiging van opvolgers. De namen van tekenaar en schrijver zijn toch al enige tijd bekend?
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: uderzo stopt

Beitrag: # 37263Beitrag jaap_toorenaar »

ja, volgens mij ook - en toch deed Uderzo bij dat interview geheimzinnig. Overigens dacht ik dat hij alleen tekenaars (2 broers) al jaren zit in te werken, best kans dat daarbij nog een "verhaalverzinner" (un scenarist) komt. Het ontbreken daarvan na de dood van Goscinny was/is het zwakke punt van de laatste stripverhalen,
Jaap
Eadulf

Re: uderzo stopt

Beitrag: # 37267Beitrag Eadulf »

De scenarist is nu officieel bekend, zie bijvoorbeeld
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/c ... /1.1076504
waar onder andere het volgende te lezen is:
Albert Uderzo, de tekenaar en scenarist van de stripreeks Asterix, heeft zijn opvolgers voorgesteld. Uderzo, 84 intussen, geeft de fakkel door aan scenarist Jean-Yves Ferri en tekenaar Frédéric Mébarki. Het nieuwe Asterix-duo is al aan het werk aan een nieuw album.
In een ander artikel staat dat Ferri twee humoristische albums over Charles de Gaulle heeft gemaakt, waar Uderzo erg gecharmeerd van was. Een ervaren scenarist is Ferri kennelijk (nog) niet, maar slechter dan de laatste paar albums kan het niet worden, lijkt me.
Eadulf
Antworten