Album 40

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Album 40

Beitrag: # 72557Beitrag Jochgem »

De titel van het 40ste avontuur van Asterix en Obelix is "De witte iris". Het wordt een dorpsverhaal rond "positief denken".
Meer informatie over de thematiek op de speciale website van de uitgever: https://asterix40.com/nl/het-nieuwe-alb ... l-en-plot/
Fabcaro hat geschrieben:Waar komt het idee voor dit 40ste avontuur van Asterix vandaan?
Ik wilde een verhaal maken dat inzoomt op het dorp en naaste omgeving. Ik vind vooral de Asterix-albums leuk waarin iets van buitenaf de harmonie in het dorp verstoort. Dan krijg je de reactie van de dorpelingen met hun legendarische slechte wil te zien. Het was ook een gelegenheid om en passant een hedendaags maatschappelijk verschijnsel aan te kaarten…

Vanwaar deze titel?
De witte Iris is de naam van een nieuwe school van positief denken. De beweging is begonnen in Rome en breidt zich nu uit naar andere grote steden, van Rome tot Lutetia. Caesar denkt dat deze methode heilzaam kan zijn voor de Romeinse legerkampen rondom het befaamde Gallische dorpje. De geboden van deze school beïnvloeden echter ook dorpelingen die ermee in aanraking komen… De teaserpagina die we afgelopen december vrijgaven, gaf u al een voorproefje van de gevolgen die dat heeft!
Ik was op zoek naar een titel in de geest van Goscinny en Uderzo. Het thema wordt vaak gesymboliseerd door een voorwerp of een persoon (de ketel, de ziener, de kloof, het ijzeren schild, het gouden snoeimes…). De Iris is hier het symbool van goedheid en bloei. Dat hopen we althans…

Het befaamde stamhoofd Heroïx ziet er hier niet bepaald opgewekt uit… Wat is er aan de hand in het dorp?
Ja, ik geef toe dat we hem wel eens vrolijker hebben gezien. Het positieve denken heeft ook zijn weerslag op onze Gallische vrienden. En dat maakt niet alleen maar gelukkig. Dat voelt ook ons stamhoofd, die een crisis zal doormaken…
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 72590Beitrag Batavirix »

Om de aankondiging compleet te maken, hierbij ook nog even de Nederlandstalige preview:
Preview_Nederlands_01jpg.jpg
Met vriendelijke groet,
Batavirix
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 73365Beitrag Jochgem »

Sorry voor de automatische vertaling, maar mijn Frans is niet best.
Mededeling uit de nieuwsbrief (missive) van uitgever Albert-Rene van 24-7-2023.
Ontdek de eerste aanwijzingen van volume 40!

Deze zomer geven we je een afspraak op onze Asterix sociale netwerken om de eerste aanwijzingen van het volgende album, l'Iris blanc , te ontdekken in afwachting van de release op 26 oktober!

Op het programma:
- Ontdek vanaf 31 juli elke maandag nieuwe strips die meer onthullen over het nieuwe Asterix- album .
- Vanaf 20 augustus worden er elke 15 dagen aanwijzingen op deel 40 geplaatst!

Aarzel dus niet om u nu in te schrijven om geen enkele afspraak te missen!

Aftellen naar 26 oktober!

Begin vanaf 27 juli met aftellen naar album 40!

Elke dinsdag, donderdag en zaterdag nodigen we je uit om de eerste 39 albums te (her)ontdekken. Ontdek voor elk album een ​​anekdote die je onverslaanbaar zal maken op Asterix en zijn vrienden!
iris-blac-24-7.jpg
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 73827Beitrag Jochgem »

Nieuwe informatie over de tegenspeler van Asterix in het komende avontuur, van de uitgever AlbertRené via hun nieuwsbrief "Missive". Het lijkt erop dat het dorp in de ban raakt van een nieuwe intrigrant. Automatische vertaling uit het Frans.
Bij Toutatis, nog maar 10 dagen voor de release van het nieuwe Astérix album !
In de tussentijd onthullen we meer over het nieuwe karakter van het album...

Vicevertus: een vriend die niet alleen het beste voor jou wil!

De Witte Iris is de naam van een nieuwe school voor positief denken, afkomstig uit Rome, die zich begint te verspreiden in grote steden, van Rome tot Lutetia. De Romeinse troepen waren gedemotiveerd en Caesar besloot dat deze methode een gunstig effect kon hebben, vooral op de kampen rond het beroemde Gallische dorp. Maar de voorschriften van deze school oefenen ook invloed uit op de dorpelingen die haar pad kruisen... Het werd ontwikkeld door de hoofdpersoon op de omslag, een dokter in de legers van Caesar, de "slechterik" van dit avontuur die uiteraard een ​​witte Iris draagt.

Vicecertus is een lesgever en meester in de kunst van bedrog en huichelarij en heeft maar één doel: helder schitteren met Caesar en zijn methode over de hele wereld bekend maken. En als hij daartoe het laatste Gallische dorp dat zich nog steeds verzet tegen de onderdrukker tot slaaf moet maken, maakt dat niet uit! Fabcaro

“Ik wilde geen karikatuur maken in de strikte zin van het woord, maar eerder inspiratie putten uit deze suggesties om een ​​uniek karakter te creëren, charmant en wijs tegelijk met zijn peper- en zoutmanen.
Voor de cover wilde ik het nieuwe hoofdpersonage benadrukken, goed gecentreerd en op de voorgrond. Ik vertegenwoordigde hem rug aan rug met Asterix om te laten zien dat deze zich niet voor de gek houdt en hem een ​​ironische blik werpt.
Op de achtergrond wilde ik laten zien welke effecten de Witte Iris-methode kan hebben op de personages in het dorp. Voor sommigen een vorm van betovering, voor anderen wantrouwen en weerstand.» Didier Conrad

We zien je op 26 oktober in de boekhandel om het album te ontdekken!
missive AR 16-10-2023.jpg
Du hast keine ausreichende Berechtigung, um die Dateianhänge dieses Beitrags anzusehen.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 73829Beitrag Jochgem »

Zeer interessant is het bericht op stripspeciaalzaak-punt-be over de inhoud van Asterix 40.

We lezen over het karakter en de verschijningsvorm van de hoofdpersoon, Viceversus, die wel kenmerken heeft van twee Franse politici, maar geen karikatuur mocht worden. Fabcaro: "Een mooie man met een intellectuele uitstraling. Vandaar dat we Didier toen Bernard-Henri Lévy en Dominique de Villepin voorstelden als voorbeelden."

Verder een uitleg over de fases van het maken van een nieuw album: synopsis, indeling, schetsen, potlood, inkten en kleuren.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 73955Beitrag Jochgem »

Trouw: De nieuwe Asterix komt uit: Romeinen moeten nu heel modern ‘verbinding zoeken met zichzelf’
https://www.parool.nl/kunst-media/de-ni ... ~ba8cd057/
Vertaalster Margreet van Muijlwijk had het er deze keer moeilijk mee, bekent ze. Het verhaal staat vol met ‘welzijnstaal’, zoals ze dat noemt, en dan vooral parodieën daarop natuurlijk. De Romeinen proberen de Galliërs nu eens met positief denken te verslaan. Een beetje positiviteit is ook wel nodig, want al op de eerste bladzijde deserteren soldaten omdat zij ‘zich niet herkennen’ in de opdracht om aan te vallen. “Een gelukkige legionair is een strijdbare legionair,” zegt de man die Caesar het positieve denken aansmeert. De legionairs moeten leren ‘verbinding te maken met zichzelf’.
Een "gearchiveerde" versie zonder betaalmuur: https://archive.ph/pFCLD

Persoonlijke noot: ik zit een beetje knorrig thuis, want de pallet met de nieuwe Asterix had de lokale boekhandel niet bereikt...
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 73956Beitrag Jochgem »

NRC: De beste ‘Asterix’ in jaren parodieert de feelgood-goeroes
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/10/26/zo ... s-a4178641
Fabcaro heeft een heerlijk verhaal geschreven waarin hij de kachel aanmaakt met zulke zweeftheorieën. De Romeinse legerarts Viceversus hoopt Caesar te paaien door als goeroe zijn vorm van ‘positief denken’, gesymboliseerd door de witte iris, in het Romeinse leger te promoten. Hij mag proberen er de onoverwinnelijke Galliërs in Asterix’ dorp mee te overwinnen. De dorpelingen, van Obelix tot Bellefleur, de vrouw van het dorpshoofd, vallen voor de charmeur. Zijn quasi-diepzinnigheden, zogenaamd van de Griekse feelgood-filosoof ‘Philgoudoulos’ zoals „Een probleem waarvoor geen oplossing is, is geen probleem”, gaan erin als koek. Everzwijnen worden geknuffeld. Didier heeft de conflicten die de charlatan veroorzaakt prachtig verbeeld, zoals bij Bellefleur die haar man verwijt: „Je verwaarloost me alsof ik een oude lekke wijnzak ben!” De ontknoping is Goscinny-esk. Er valt veel te genieten in dit Asterix-verhaal, dat ook vol terzijde-grapjes zit, zoals over hippe kooktrends met ‘een dartel everzwijn op een bedje van struweel’.
Klinkt goed. Ik hoop gauw mijn innerlijke zeemeeuw te vinden.
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 74602Beitrag Batavirix »

De namen Frans / Duits / Nederlands

6,5 - Vicévertus / Visusversus / Viceversus
6,6 - Granbienvoufas / Luftschlos / PhilGoudoulos
7,2 - Sipilinclus / Daximplus/ Ticcataccus
12,7 - Oranjajus / Walnus/ Sjudoransus
35,1 - Lédeumagos / Mokaeftis / Simosatros
38,1 - Banksix / Banskix / Banksix
38,1 - Boltanskix / Boltanskix / Boltanskix
38,1 - Andiouaros / Antiwalros / Appelious
38,1 - Malevix / Malevix Malevix
38,6 - Boxoffix / Boxoffix / Boxoffix
38,8 - Pompidus/Kebranlix / Kebranlix
39,3 - Sacerdos / Groslos / Pineutos
39,6 - Microbiotix / Microbiotix / Macrobiotix
43,5- Godos / Godos / Godix

- PhilGoudoulos ; dr Phil, talk show host? (ik zie geen betere verklaring); wie helpt?

- Simosatros ??

- Macrobiotix; m.i. een ongelukkige / foute vertaling, daar waar het een restaurant blijkt waar men duidelijk de micro-cuisine aanhangt

Met vriendelijke groet,
Batavirix
Benutzeravatar
Jochgem
AsterIX Elder Council Member
Beiträge: 448
Registriert: 13. November 2001 11:58
Wohnort: Leiden, The Netherlands
Kontaktdaten:

Re: Album 40

Beitrag: # 74603Beitrag Jochgem »

Batavirix hat geschrieben: 21. November 2023 21:22 - PhilGoudoulos ; dr Phil, talk show host? (ik zie geen betere verklaring); wie helpt?
Van de "feel good" stroming denk ik. De "oulos" is waarschijnlijk een grieks-achtige uitgang. Eigenlijk "opoulos" zegt internet, in de betekenis van "zoon van".
Hendrik Jan

Asterix in 100+ translations at: http://www.asterix-obelix.nl/manylanguages
Antworten